adventure awaits!

Goodbye Bali, Xin Chào Vietnam!

De tijd hier is super snel gegaan (zoals altijd hier eigenlijk, time flies when your're having fun!) en ik heb gelukkig nu weer een telefoon en dus de mogelijkheid om mijn blog bij te werken en alle verhalen te delen :)


Mijn laatste week in Bali was geweldig, echt een goede afsluiting! Ik had de avontuurlijke week en een lekker druk programma. Gestart met een fietstour op de eerste dag door kleine dorpjes, rijstvelden en mooie natuurgebieden. En op de terugweg ook nog langs een koffie en thee plantage geweest. Daar konden we alle soorten proeven, en dat waren er best veel. Was erg leuk, en natuurlijk ook nog wat gekocht in het winkeltje voor thuis :). De fietsen waren helaas van wat mindere kwalitiet, en niet zo comfortabel maar je moet er iets voor over hebben om de mooie delen van Indonesië te kunnen zien.. Dinsdag was een relax dagje. Eerst waren we naar een opvang voor schildpadden geweest. Sommige hadden plastic gegeten of hadden vast gezeten in vissers netten, en misten een 'arm' (of vin?) Ze werden daar verzorgd en als ze weer beter zijn mogen ze weer terug de zee in. Daarna lekker de hele dag aan het stand gelegen en gezwommen. Dat moet natuurlijk ook gebeuren als je in Bali bent; de stranden zijn zo wit en het water onwijs helder blauw. Echt heerlijk! Woensdag met heel de groep wezen raften, was onwijs leuk! Nooit gedacht van te voren maar ik had mezelf echt vermaakt. Gelukkig niet uit de boot gevallen maar wel wezen zwemmen bij een grote waterval. Daarna ook nog een grote slang gezien, dus ben toen maar lekker in het bootje blijven zitten. Geen zwemmen meer voor mij in die rivier. :) Die nacht om half 3 snachts vertrokken om de vulkaan te beklimmen. Helemaal warm aangekleed en alsnog was het koud. Niet verwacht dat ik dat hier nog eens zou zeggen maar met mn trui en vest aan was het nog steeds best fris. Iedereen met een zaklamp op pad richting de top. Was is het begin nog relatief vlak maar daarna werd het zwaarder er moest je flink omhoog. Maar dat was het uiteindelijk helemaal waard. De zon zien opkomen vanaf de top van de vulkaan was echt prachtig. Zonder twijfel het hoogtepunt van deze week, letterlijk en figuurlijk. Daarna heel de tocht weer naar beneden. Wat mooi was omdat je nu kon zien wat je eigenlijk had beklommen in het donker. Op sommige stukken was het ook best gevaarlijk en ik was helaas flink gevallen :( (vandaar dat mijn telefoon ook stuk was) maar nu gaat het gelukkig weer helemaal goed.


In het weekend al mijn spullen ingepakt. Dat was nog een hele klus want het pastte bijna niet. En zondag naar het vliegveld in Denpasar op weg naar Vietnam! Het vliegen en overstappen ging allemaal erg goed, en blijft leuk. Alle wolken en de stad onder je kleiner zien worden om vervolgens na een paar uurtjes vliegen aan te komen in een compleet ander land. Vind het echt geweldig, al is het met je bagage en visa papieren soms wel even stressen. Bij aankomst had ik mijn coördinator snel gevonden en gingen we opweg naar het vrijwilligershuis. Eerste indruk van Ho Chi Minh City: Het is echt een gigantisch grote miljoenenstad! Ik verblijf in de Saigon Tourist college. Een grote school, en wel leuk want je hebt veel contact met de locale studenten. Op maandag morgen hebben ze een bijeenkomst en zingen ze het nationale lied terwijl de Vietnamese vlag wordt gehesen. Iedereen staat strak ik de rij en ziet er vanaf de bovenste verdieping waar mijn kamer is best komisch uit.


Tijdens de cultuurweek zijn we op maandag de omgeving een beetje wezen verkennen en naar de supermarkt geweest. Ook zijn we naar het independance palace geweest, en naar een grote markt. Dat waren typische toeristen bezienswaardigheden maar wel leuk om gezien te hebben. Het is hier een stuk warmer dan in Bali, maar ik ben er al aardig aan gewend dus moet goed komen. Je eet hier in een soort van restaurant wat geregeld wordt door de studenten. Ook heb je een bakkerij! :D heb de verse broodjes wel ontzettend gemist de afgelopen weken maar dat gaat hier dus geen probleem zijn! We zijn ook naar de tunnels van de vietnam oorlog geweest, en het oorlogs museum. Onze coördinator gaf overal uitleg bij. Was heel interessant en bijzonder om dat van dichtbij te zien. Al waren de fotos en andere dingen die je in het museum kon zien wel erg heftig. Woensdag hadden we de towel folding art. Was echt heel erg leuk om te doen! Wist niet eens dat dat mogelijk was om zoveel dingen te maken van alleen handdoeken. We begonnen met een kaart, en bloemen. Daarna hadden we ook nog een konijntje, zwaan en olifant gemaakt :) Denk niet dat ik kan onthouden hoe ik het precied had gedaan want het was best ingewikkeld. Ook had ik taal en cultuur lessen. Was interessanten heel moeilijk. Ik denk niet dat ik in de maand dat ik hier ben de basis woordjes en zinnen van het Vietnamees kan leren, maar ga het wel proberen! 1 woord kan je soms wel op 6 verschillende manieren uitspreken en het heeft dan ook 6 verschillende betekenissen. Dus ben wel een beetje bang dan ik mensen op straat dan per ongeluk uitschelt in plaats van gedag zeg. :) Ze hebben me ook geleerd hoe ik met stokjes kan eten. Maar moet nog wel veel oefenen, want ben nu nog ontzettend traag..


Vrijdag was mijn introductie dag op het child care project. Het zijn in totaal 22 kinderen verdeeld over 3 groepen afhankelijk van hun beperking. De eerste groep heeft niet veel extra hulp nodig en kunnen zelfstandig eten en spelen. De 3e groep heeft bij alles hulp nodig. En kunnen moeilijk communiceren en zijn erg afhankelijk van de begeleiding. Groep 2 zit er eigenlijk precies tussen in. Het was vandaag nog niet echt werken maar nu weet ik wel ongeveer wat ik maandag kan verwachten. Er zijn 3 begeleiders en 1 fysiotherapeut. Tijdens mijn project help ik met eten klaarmaken, geef ik de kinderen eten, speel ik met ze en help ik de fysio. Ben erg benieuwd! De opvang is vrij groot, en het heeft allemaal vrolijke kleuren. Het zit naast een lokaal ziekenhuis, waar ik ook al even ben geweest. Dat is absoluut niet de europese standaard. Het was een complete chaos met ontzettend veel mensen in een kamer, niet compleet schoon en volgensmij ook veel te weinig personeel. Moest er erg aan wennen, maar dat is normaal in deze cultuur en in dit land denk ik dan maar. Dit weekend heb ik de stad een beetje verkent, heb alweer veel leuke dingen gezien en heb zin in volgende week!


Lieve groetjes,

Leonie

Reacties

Reacties

Ria Janse

Leuk om weer van je te lezen! Fijn dat je je telefoon weer hebt, een mens is al gauw onthand zonder. Niet meer vallen, zou ik zeggen, :-)
Ben nieuwsgierig naar je volgende verhalen over je belevenissen met de kinderen en je Vietnamese avonturen.Veel plezier!!!

Joke Smallenburg

Hoi Leonie, het klinkt allemaal erg leuk, wat doe je een boel verschillende ervaringen op! Lijkt me geweldig om dat allemaal te zien en te beleven. Heel veel plezier daar, ik ben ook benieuwd naar je ervaringen bij de kinderen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active