adventure awaits!

Selamat Siang ! (Goedemiddag!)

Vandaag is het Silence Day in Indonesië, ofwel Nyepi. Het is de viering van nieuwjaarsdag, feest van het hindoeïsme. Gisteren was er een feest in de stad met optochten en veel muziek. De lokale mensen lopen rond met gigantische zelf gemaakte poppen (wat me in het begin een beetje deed denken aan carnaval..) Maar het zijn de speciale 'Ogoh Ogoh poppen'. Samen met veel muziek en lawaai verjagen ze de slechte geesten en het kwaad. Dat was heel speciaal om te zien omdat het erg belangrijk is voor de mensen hier. En het was ook heel gezellig! Een grote bijeenkomst en feestje op straat, en alle mensen zijn zo vriendelijk en blij. En leggen je alles uit. Vandaag, de dag van de Stilte, is totaal anders. Niemand mag uit huis komen, en er zijn geen auto's en scooters op straat. (Bizar en bijna niet voor te stellen met dat verkeer hier!) Zelfs de luchthaven is dicht. De winkels zijn gesloten en je mag geen licht aan hebben. Dat is voor dat de boze geesten niet blijven en worden verjaagd, voor een goed begin van het nieuwe jaar. Dus vandaag heel de dag de tijd om dingen te doen waar ik anders niet zo snel aan toe kom, en lekker een dagje voor mezelf. :)

Afgelopen donderdag was alweer mijn laatste dag op de kleuterschool. Ben er vier weken geweest en heb het heel erg naar mijn zin gehad. Ik heb de mogelijk gehad om de kinderen dingen te leren en ze in contact te brengen met een andere cultuur, maar tegelijkertijd heb ik er ook heel veel van geleerd! De laatste drie weken was ik op de school met Ebba, een vrijwilliger uit Zweden. We zijn begonnen met een soort van programma in overleg met de lokale lerares, omdat we wat structuur in de lessen wilden maken. Dat hebben ze hier namelijk echt helemaal niet. Dan weten de kinderen ook veel beter waar ze aan toe zijn en voor ons wat er als vrijwilliger van je wordt verwacht. In de supermarkt hebben we voor iedereen schriftjes gekocht, waar we alle werkbladen die ze maken in kunnen plakken. Dan kunnen ze het altijd nog een keertje terug kijken en verdwijnt het niet als een prop papier ergens onder in hun tas. Ze vonden het echt een soort van cadeautje toen ze het kregen, en ook de ouders (die nog steeds elke les gezellig in het klaslokaal zitten) vinden het heel handig. De meest van hun spreken geen Engels dus leren er ook nog van. Je kan ook echt zien dat ze hun best doen om het te leren en daardoor hun kinderen beter te kunnen helpen. De lerares had gevraagd of we ook de ouders wilden helpen, en dat leek ons een leuk idee. Het is een leuke ervaring en als de ouders het leren kunnen ze het zelf weer doorgeven aan hun kinderen!

We zijn afgelopen weken bezig geweest met onderwerpen zoals dieren, voertuigen, het lichaam en kleding. Maar ook het leren spreken en schrijven is iets wat ze nog goed moesten leren. In Bahasa, hun eigen taal, weten ze de meeste onderwerpen wel maar in Engels is het toch een stuk moeilijker.Het is voor mij heel leuk om te zien dat ze de dingen onthouden en iets van je lessen leren. Ook proberen we om zoveel mogelijk in spelletjes te verwerken, zodat ze niet alleen aan het leren en schrijven zijn. En dat vinden ze natuurlijk ook veel leuker om te doen! Liedjes zingen is ook een goede, zodra ze het een beetje kennen zingen ze vrolijk met je mee. We hebben samen memory van kleding gemaakt. Ze konden het zelf kleuren en we herhaalden telkens de dingen door het bij hun zelf aan te wijzen. Ze waren helemaal blij met het spel, zo leuk om te zien dat ze er zoveel plezier van hebben. En aan het einde van de week hoefde je maar naar hun sokken te wijzen en heel de klas schreeuwde "SOCKS!!" :) :)

Ik had verschillende cadeautjes voor ze meegenomen, voor de jongere klas had ik puzzeltjes van Sesamstraat. In het begin begrepen ze het niet helemaal maar daarna zijn ze er een heel uur zoet mee geweest. Het was grappig dat sommige de kleurplaat ook precies in dezelfde kleuren tekende dan dat ze hadden gezien op de puzzel. Later heb ik het ook gedaan met de oudere klas en ook daar vonden ze het kei leuk! Voor in de pauze had ik een soort van opblaasbare pinguïn bowling. Toen ze doorhadden dat ik iets speciaals bij me had kwamen ze allemaal om me heen staan, netjes in een rondje. Ze hebben niet zo veel speelgoed dus dat werd vooral door de leraressen erg gewaardeerd. In het begin was het ook echt bowling, maar nu zijn de pinguïns ook gebruikt om te stapelen, vechten en als pop. :) Het was voor mij zo apart dat de kinderen eigenlijk niks nodig hebben om zo blij en enthousiast te zijn. Dat laat dan weer duidelijk de verschillen tussen Europa en hier zien. Ik heb nog zoveel meer gedaan maar dat is te veel om allemaal hier te schrijven.. De laatste dag was raar, je hebt zoveel gedaan daar in een korte tijd. De kinderen kennen je en zien jou als de lerares maar je weet dat je ze daarna waarschijnlijk nooit meer gaat zien. Aan het einde van de les pakken de kinderen altijd je rechterhand en raken daarmee hun voorhoofd aan. Dat is hier altijd en is een teken van respect naar de docent toe. Maar nu zongen ze ook een liedje en zeiden ze in Bahasa dankjewel. Zo lief en speciaal! In de maand dat ik er ben geweest heb ik het gevoel dat ik ze goed heb kunnen helpen, en mijn steentje heb bijgedragen. Maar weet zeker dat de volgende vrijwilliger dat ook weer doet!

Ik heb natuurlijk ook verschillende dingen bezocht! Ik ben lekker wezen afkoelen in het zwembad en naar Kuta geweest. Was leuk om een wat grotere stad van Bali te bekijken, en te shoppen natuurlijk! :) Ook ben ik een weekend naar de Gili islands geweest. Het is een eiland met prachtige natuur, en er is daar geen gemotoriseerd vervoer. Alleen maar paard en wagen. S'avonds zijn er veel leuke restaurantjes en barren waar je wat kan drinken en overdag kan je genieten van winkeltjes, het strand en het weer. Ik ben daar ook wezen snorkelen, wow wat mooi! Het is echt zoals je het altijd ziet in de films! Ik zag grote schildpadden en fel gekleurde vissen. Was is het begin niet heel erg op mn gemak, want ben (of was?) bang voor vissen.. Maar snorkelen is toch wel iets wat je moet doen als je hier bent. En ben blij dat ik het gedaan heb want was echt super! Ben ook nog naar de markt in Ubud geweest. En het is daar onmogelijk om heen te gaan zonder iets te kopen, elke keer weer :) Allerlei dingen van groot tot klein en vergeleken Nederland echt spotgoedkoop. Precies wat ik leuk vind! Verder zijn we naar Nusa Dua geweest, en de waterval bezocht. Erg mooi om te zien, en vooral het water te horen wat naar beneden valt op de rotsen, met grof geweld. Laatstnaar de Uluwatu Tempel gegaan. Heb al een aantal tempels gezien maar het blijft elke keer toch indrukwekkend.

Volgende week heb ik een avontuurlijke week, waar ik onder andere ga raften en een vulkaan ga beklimmen. Ben heel benieuwd! tegelijkertijd is het ook al mijn laatste week hier.. Maar gelukkig nog niet het einde want daarna doorreizen naar Vietnam!

Lieve groetjes,

Leonie

Reacties

Reacties

Dicky

Hoi Leonie, leuk om een beetje te kunnen volgen wat je allemaal doet en meemaakt.Fijn dat jij en de kinderen hebben genoten van de tijd dat je daar was.Ben benieuwd naar je volgende belevenissen, veel plezier bij alles wat je doet, lieve groet, tante Dicky.

Joke Smallenburg

Hallo Leonie, leuk om je avonturen te volgen! Heel veel plezier je laatste week daar,
Groeten, tante Joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active